Obchodní modely reklamy na internetu nebo též modely plateb za reklamu na internetu či na webu jsou způsoby, jakým se reklama na internetu financuje, respektive za co inzerent platí (PPx znamená Pay-Per-x) – jak se pro něj vypočítává cena za reklamu a jak se vypočítává příjem z reklamy pro reklamní agenturu. Obchodní modely reklamy na internetu (přesněji na webu) mají svá specifika díky vlastnostem webových stránek (lze měřit návštěvnost a chování návštěvníků ).

  • Platba za zobrazení (Display Advertising) – v tomto modelu inzerent platí za počet zobrazení reklamy na webové stránce. Počet zobrazení reklamy je odvozen od počtu zobrazení webové stránky (viz imprese) kde je reklamní banner umístěn. Cena se vypočítává buď za každé jednotlivé zobrazení (tzv. CPI Cost per Impression) nebo za každých tisíc zobrazení (tzv. CPM Cost per Mille nebo CPT Cost per Thousand). Pro tento model reklamy existují dva základní způsoby výpočtu ceny.

    • PPI (Pay per Impression) – v tomto modelu se platí za tzv. impresi
    • PPV (Pay per View) – v tomto modelu se platí za zobrazení konkrétní webové stránky
  • Platba za aktivitu – v tomto modelu inzerent platí za nějakou aktivitu potenciálních zákazníků. Cena pro inzerenta se vypočítá na základě počtu aktivit (kliknutí nebo jiné požadované aktivity) návštěvníků webových stránek. Cena se vypočítává za provedený klik (CPC Cost per Click) akci nebo provizi (tzv. CPA Cost per Acquisition / Action) – poskytovatel reklamy získává peníze v momentě, kdy návštěvník klikne na reklamu a na následně zobrazených stránkách provede předem specifikovanou akci.

    • PPC (Pay Per Click) – v tomto modelu se platí podle počtu kliknutí na jeho reklamní banner
    • PPA (Pay per Action) – v tomto modelu se platí například za registraci nového uživatele, vytvoření objednávky, vložení komentáře atd.
  • Affiliate marketing někdy též Affiliate programy – v tomto modelu se platí až na základě objednávky (nákupu) provedené zákazníkem tedy nikoliv za umístění reklamního banneru. Patří sem tyto obchodní modely:

    • PPS (Pay-per-sale)
    • PPL (Pay-per-lead)
    • PPI (Pay-per-install)
  • Platba za dobu zveřejnění reklamy – v tomto modelu se platí za doby zveřejnění reklamy. Blíží se nejvíce klasickému modelu reklamních ploch, jak jej známe z reálného světa – tedy pronájem reklamní plochy. Cena za zveřejnění reklamního banneru se stanoví za určitou dobu (obvykle týden či měsíc), po kterou je banner zveřejněn, bez ohledu na to, kolik návštěvníků banner ve skutečnosti vidí nebo kolikrát na něj kliknou. Cena pronájmu reklamní plochy se odvíjí od průměrné návštěvnosti webové stránky na které je zveřejněna, od její atraktivnosti a od přesného umístění banneru na webové stránce.

Využití obchodních modelů na internetu v praxi: Obchodní modely určují způsob výpočtu ceny. Většina modelů je závislá na technickém vybavení – tj. na straně návštěvníka musí být internetový prohlížeč, na straně poskytovatele musí být straně nějaká aplikace (tzv. reklamní systém), která to umí vyhodnotit a spočítat.

zdroje: https://managementmania.com/cs/obchodni-modely-reklamy-na-internetu